Lapp till läraren

Koden för arbetet du vill arbeta med

← Tillbaka till sökning ×

Introduktion till arbetsområdet

Sverige kom aldrig att delta i det första världskriget men påverkades ändå av konflikten.

Din uppgift är att ta reda på hur kriget påverkade Sverige. Det finns många ämnen att skriva om så mitt förslag är att du begränsar dig till en eller två typer av källmaterial.

För bakgrundsinformation om kriget kan du läsa ur Nils-Olof Franzéns bok ”Undan Stormen- Sverige under första världskriget”, läsa på nationalencyklopedins hemsida ne.se eller volymserien ”Den svenska historien- från storstrejken 1909 till folkhemspolitik.” Hittar du annan bra litteratur går det givetvis lika bra, försök dock undvika wikipedia i största möjliga mån- på universitetet kan man inte använda sig av den sidan.

Förslag till arbetsområden att undersöka:

Vilka problem uppstod i städerna under kriget och vad gjordes för att lösa dessa? Tips på källmaterial: Stadsfullmäktiges protokoll, finns oftast vid städernas stadsarkiv.

Hur rapporterade olika tidningar om kriget? Var rapporteringen rikligare i en tidning jämfört med en annan? Skiljde sig lokaltidningar mot rikstidningar? Tips på källmaterial: Östgöta Correspondenten, Motala Vadstena Tidning, Norrköpings Tidningar, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Svenska Dagbladet. Kolla på Kungliga bibliotekets hemsida, Östergötlands stiftsbibliotek, Linköpings universitet.

Demokratifrågan: Ta reda på hur olika partier ställde sig till kraven på allmän- och lika rösträtt. Vilka argument ställdes för och emot? Tips på källmaterial: partiernas protokoll, årsberättelser, handlingar. Kan finnas hos städernas olika föreningsarkiv.

Hungersfrågan: Hur såg livsmedelssituationen ut i landet under kriget? Tips på källmaterial: tidningar, hur beskrev olika tidningar hungersfrågan?

Försök att göra ert arbete utifrån en modell som används på universitetet:

1. Inledning: Ge en kort presentation om det arbetsområde du valt och vilken typ av källmaterial som du använt.

2. Syfte och frågeställningar: Presentera vad ditt syfte med undersökningen är. Det kan till exempel vara att ta reda på hur tidningar i Linköping ställde sig till kriget eller vilka partier var för utökad rösträtt.

Försök sedan att bryta ner syftet i 2-3 frågeställningar som kan hjälpa dig att styra dig i det material du ska undersöka. Frågeställningar kan till exempel vara: Vad ansåg Corren om kriget? Vad ansåg Dagens Nyheter om kriget? Skiljde sig tidningarnas rapportering åt, i sådana fall resonera om varför du tror att de gjorde det.

Eller:

Vilka partier var för respektive mot allmänrösträtt? Hur löd argumenten från vardera sidan?

3. Avgränsningar: Det är i stort sett omöjligt att undersöka alla åren som världskriget pågick så försök begränsa dig till en viss tidsperiod eller en viss händelse.

4. Källmaterial: Diskutera vad ditt källmaterial är och vilka för- respektive nackdelar finns det med det material du valt? Behöver man ställa sig källkritiskt till det och i så fall på vilket sätt?

5. Metod: Hur har du använt källorna? Har du läst och granskat texter för att jämföra om innehållet skiljde sig åt mellan olika källor eller har du räknat om det var mer artiklar i källa angående en händelse än i någon annan? Eller har du gjort på något annat sätt?

Det kan vara svårt att diskutera vilken metod man använt, men försök så gott det går, det kommer vara jättenyttigt om du tänkt läsa vidare.

6. Undersökning: Vad har du funnit när du undersökt ditt material? Tänk på att försöka redovisa varifrån du hämtat en uppgift, då ökar trovärdigheten i arbetet. Tänk även på att du bara ska skriva om vad du hittat i källorna, du ska inte besvara dina frågor här.

7. Avslutning: Det ska du istället göra här under avslutning. Kunde du utifrån dina källor svara på de frågor och syfte som du ställde upp i början av arbetet? Diskutera även det resultat du kommit fram till- varför tror du att resultatet blev som det blev, kunde det blivit annorlunda om du använt andra källor eller en annan metod?

8. Referenser: Redovisa vilka böcker eller internetsidor du använt för att läsa in dig på ämnet. Sedan redovisa vilka källor du använt.

Lycka Till !

×

Sök efter personer, platser och saker!

×

Välj plats




Välj ålder